- Effectiviteit
Activeren + motiveren = presteren
Ons onderwijs is gericht op een effectieve inzet van tijd, menskracht en middelen. Dat …
Door onze site te bezoeken, ga je akkoord met ons privacybeleid met betrekking tot cookies, tracking statistieken, enz.
Daltononderwijs is effectief onderwijs dat geïnspireerd is door het gedachtegoed van de grondlegster Helen Parkhurst (1886-1973). Het is geen doel op zich, maar we gebruiken het als middel om onze kinderen te helpen om zich te ontwikkelen tot een autonoom en onafhankelijk denkend en functionerend persoon; een ‘fearless human being’, zoals Helen Parkhurst dat beoogde!
Het is geen trucje en geen kunstje! Dalton is een continue, proces van verschillende vormen van interactie tussen de leerling en de leerkrachten. Het is een ‘way of life’.
Zoals iedere Daltonschool werken we vanuit de vijf Daltonkernwaarden.
We leren plannen en zorg te dragen voor onze taken en hulp te vragen waar we dat nodig hebben. Iedereen krijgt wat hij nodig heeft en aankan. We zorgen goed voor onszelf, elkaar en onze omgeving en denken na over wat we doen.
We geven vertrouwen en verantwoordelijkheid aan onze leerlingen om delen van het leerproces bouwoverstijgend te doen.
We laten je graag zien hoe we aan deze kernwaarde in de praktijk werken aan de hand van onderstaande voorbeelden.
We ontwikkelen kennis, vaardigheden en attitudes. Nieuwsgierig en onderzoekend zijn past in onze aard. We benaderen elkaar positief, met respect en vergroten elkaars zelfbeeld. Door feedback te vragen krijgen we steeds meer vertrouwen in het eigen kunnen en leren we onszelf steeds beter kennen. Hierdoor groeien we als persoon.
We laten je graag zien hoe we aan deze kernwaarde in de praktijk werken aan de hand van onderstaande voorbeelden.
We bieden ruimte om eigen initiatief te nemen, te mogen ontdekken en zelf keuzes te maken. We stimuleren eigenaarschap. Iedereen is verantwoordelijk voor het eigen resultaat, waardoor je – binnen je mogelijkheden – zelfredzaam en zelfwerkzaam bent.
We krijgen – binnen gestelde kaders – de ruimte en het vertrouwen om zelf de verantwoordelijkheid te nemen. We leren om zelf taken te organiseren en uit te voeren. Iedereen kiest bewust wat hij wil leren en het tempo waarop hij dat gaat doen. Door met plezier te werken voelen we ons vrijer en kunnen we meer verantwoordelijkheid aan.
We laten je graag zien hoe we aan deze kernwaarde in de praktijk werken aan de hand van onderstaande voorbeelden.
We ontwikkelen kennis, vaardigheden en attitudes. Nieuwsgierig en onderzoekend zijn past in onze aard. We benaderen elkaar positief, met respect en vergroten elkaars zelfbeeld. Door feedback te vragen krijgen we steeds meer vertrouwen in het eigen kunnen en leren we onszelf steeds beter kennen. Hierdoor groeien we als persoon.
We laten je graag zien hoe we aan deze kernwaarde in de praktijk werken aan de hand van onderstaande voorbeelden.
Geef ons alvast zoveel mogelijk informatie. We nemen zo vlug mogelijk contact met je op.