Ons onderwijs is gericht op een effectieve inzet van tijd, menskracht en middelen. Dat betekent dat we gebruikmaken van veelzijdige werkvormen en doelgerichte instructies (EDI) in kleine groepen. Hierdoor geven we onze leerlingen gedurende een korte periode effectieve directe instructie op het leerdoel, waarna we ze met een gevoel van vertrouwen ‘loslaten’ om dit zelf te verwerken. Ieder kind krijgt wat het nodig heeft. Ook dat is effectiviteit.
Activeren + motiveren = presteren
Om hoogstaand, adaptief onderwijs te bieden, werken wij ontwikkelingsgericht en groepsoverstijgend. Zo heeft iedere leerling een eigen thuisgroep: in deze groep start en eindigt hij de dag, ontmoet hij leeftijdsgenoten en vindt hij zijn vaste thuisgroep-leerkrachten. Deze groep vormt zijn basis.
Voor de vakgebieden technisch lezen en begrijpend lezen worden de leerlingen (vanaf midden groep 4) ingedeeld in niveaugroepen. Deze worden gezamenlijk door de groepsleerkrachten op basis van het functioneringsniveau en instructiebehoefte van iedere individuele bovenbouwleerling samengesteld. Daarbij is de leeftijd van de leerling niet leidend, de ontwikkelingsbehoeften wel! Het is bij ons op school heel normaal dat leerlingen van diverse leeftijden één gezamenlijke niveaugroep vormen. We ontwikkelen ons immers niet allemaal gelijk! Leren van en met elkaar, daar staan we voor! De instructies worden verzorgd door de bekende bovenbouwleerkrachten.
Al onze leerlingen plannen en verwerken de leerstof (gedeeltelijk) zelf aan de hand van ‘De Taak’.
Deze taak, oftewel ons weektaakwerken, is niet weg te denken binnen ons Daltononderwijs en is een prominent middel om ons doelenonderwijs effectief aan te bieden.
Onderbouw
Bij KC De Kring werken we organisatie-breed met een kwartiertjesrooster en maken we gebruik van dagkleuren. Zo maken de peuters van onze kindpartner ‘BieNeeke’ én de kleuters van onze onderbouwgroepen al kennis met de structuur van de week. Ook bepalen ze aan de hand van blauwe vierkantjes hoe lang een geplande activiteit zal duren. Activiteiten worden gevisualiseerd aan de hand van dagritmekaarten.
Vanaf groep 2 introduceren we het werken met een weektaak. Zo ontvangen de kinderen aan het begin van de week een taakbriefje. Dit taakbriefje bestaat uit 2 (of meerdere) kaders waarbij de leerkracht de taken in letters beschrijft en middels een kringgesprek de inhoudelijkheden bespreekt. Vervolgens worden deze taken door de kinderen gevisualiseerd door middel van een eigen interpretatie-tekening op datzelfde taakbriefje. Er wordt structureel onderscheid gemaakt tussen het ‘alleen-werk’ en het ‘maatjes-werken’. Het kind doet een beroep op zijn executieve functies en spreekt tevens de kernwaarden samenwerken, zelfstandigheid en vrijheid in gebondenheid aan. Aan het einde van de week reflecteert het kind en maakt het door middel van een sticker inzichtelijk (op het taakbriefje) op welke taakuitvoering het de meeste trots-gevoelens ervaart.
Bovenbouw
Nadat de basis is gelegd, breiden we stapsgewijs uit naar de volgende groepen. Er wordt steeds meer vertrouwen en verantwoordelijkheid bij de leerlingen gelegd. Middelen zoals het vrije instructiebord, het keuzewerk en het Daltonblokje worden aangeboden en actief ingezet. Dit resulteert in het competent zelfstandig kunnen plannen van de gehele, gepersonaliseerde weektaak, waarbij de leerling vóóraf zelf nagedacht heeft over de waarom, de wat, de waar, de wie, de wanneer, en de hoe lang. Tevens reflecteert het kind na ieder aangevlogen doel; heb ik mijn doel behaald? Wat en/of wie heb ik daarvoor nodig? De leerkracht begeleidt en monitort dit proces actief.