Groep 5/6 plant zelf zelfstandig werk met de dalton weektaak

Vanaf de carnavalsvakantie hebben we het werken aan weektaken in de groepen 5 en 6 aangepast. De kinderen mogen namelijk het zelfstandig werk helemaal zelf plannen voor een hele week.

We werken met een weektaakwerkblad, het kwartierenrooster, de verplichte instructies, het daltonkeuzewerk, de dagkleuren en het vrije instructiebord.
Het kwartierenrooster is heel duidelijk weggezet in de weektaak zo kunnen kinderen zien hoeveel kwartieren ze met een lesonderdeel bezig moeten zijn en dit over de dag of de week plannen. Ook heeft elke dag een kleur die in de weektaak gepland moet worden, dit geeft voor de kinderen een mooie en duidelijk overzicht.

Aan de hand van scores binnen Gynzy en andere gegevens van methodes en Cito’s worden leerlingen bij verplichte instructies ingedeeld, maar kinderen die niet zijn ingedeeld mogen zichzelf inschrijven bij het vrije instructiebord. Zo kunnen kinderen die zich nog niet zeker voelen over het lesdoel toch de instructie krijgen om even een opstapje te hebben en erna zelf verder de verwerking te doen.

Het werk wordt steeds gereflecteerd door gebruik te maken van het daltonblokje. Zo kun je laten zien of je hulp nodig hebt en of je hulp wilt geven. De daltonblok heeft een groene kant. De groene kant laat zien dat je mag storen. Ook heeft daltonblok een rode kant. Deze kant laat zien dat je niet gestoord wilt worden. Ook heeft de daltonblok een ? kant. Hierbij laat je zien dat je met een vraag zit en graag geholpen wilt worden. Hulp kan worden gege-ven door mede klasgenoten of door de juf wanneer zij een loopronde doet.

Kinderen moeten werk dat ze hebben gemaakt ook zelf checken bij de checkplekken in de klas. Daarbij leren ze dat wanneer er werk gecontroleerd wordt niet alleen een goed of fout gezet moet worden maar ook het werk verbeterd moet worden. De leerkracht controleert steekproefsgewijs of er goed gecontroleerd is en laat leerlingen werk verbeteren wanneer dit niet zo is.

Tot slot nog kort informatie over het daltonkeuzewerk. Dit wordt ook op de weektaak gepland. Kinderen beantwoorden vooraf de vragen:

  • Wat wil ik leren?
  • Waarom wil ik dat leren?
  • Hoe ga ik dat leren? Welke materialen kan ik daarbij gebruiken?
  • Wie kan mij erbij helpen?
  • Wanneer ben ik tevreden?
  • Ik start op:
  • Ik heb mijn doel behaald op:
  • Hoe laat ik zien dat ik mijn doel bereikt heb?

Tijdens daltonkeuzewerk werken de kinderen aan het plan dat ze vooraf gemaakt hebben. Wanneer ze bij het doel gekozen hebben dat ze door middel van een spreekbeurt kunnen laten zien dat ze aan het doel hebben voldaan maakt de leerkracht in de groep hier ook tijd voor. Zo kunnen de kinderen van en met elkaar leren.

Meer berichten lezen

Vorige
Volgende

Je wil kennismaken met ons kindcentrum

Geef ons alvast zoveel mogelijk informatie​. We nemen zo vlug mogelijk contact met je op.

Contact Form - Inschrijven