Op woensdag ochtend wordt er op school van 8.45 – 9.00 uur duo tutor lezen gedaan in de groep 3 t/m 8.
Tutor-lezen is een vorm van coöperatief oftewel samenwerkend leren. Een leerling van een hogere klas (tutor) helpt een leerling van een lagere klas door samen te lezen. Uit internationaal onderzoek is gebleken dat tutor-lezen zwakke lezers helpt om een betere lezer te worden. Ook is gebleken dat een zwakke lezer graag met een andere leerling samenwerkt. Tutorlezen is een effectieve aanvulling op de klassikale leesinstructie. Het bevordert vloeiend lezen en heeft een positief effect op onder andere leesmotivatie en zelfvertrouwen.
De kinderen van KC de Kring vinden het zelf erg leuk om dit te doen, omdat ze zo in tweetallen leeskilometers kunnen maken. Ze mogen ook zelf een plek kiezen waar ze gaan lezen en zijn dan ook echt effectief aan het lezen tijdens dit kwartier. Wanneer een boek uit is weten ze ook waar ze nieuwe boeken kunnen kiezen en welke boeken passen bij het leesniveau. Tutoren worden ook vaker op een schooljaar gewisseld, zodat de kinderen leren om met meerdere kinderen samen te lezen. Door het tutorlezen oefenen ze ook nog steeds het hardop lezen, iets dat bij hogere leesniveaus wel eens naar de achtergrond verdwijnt.